söndag 7 februari 2016

Sälen serverar spännande saker som stapplande slalom samt snöskvättande skotersafari.

Så blev det dags för min första kickoff med mina nya kollegor.
I snyggaste bussen for vi tillsammans från huvudstaden uppåt landet till Sälens snöiga landskap. Från söndag till onsdag umgicks vi under ordnade former i konferenssammanhang med workshops och presentationer, men förstås även mer avslappnat i skidbacken, bubbelpoolen och på dansgolvet. Så många härliga människor jag fick lära känna, och jag hade riktigt givande och roliga dagar med god mat och dryck, många skratt och minnen för livet.

En mörk kväll när snön yrde som mest samlades vi med full mundering för att klara kylan utomhus en stund. Ett äventyr på skoter över fjället väntade. Jag hoppade upp baktill på skotern och höll ett stadigt tag om midjan på min chaufför där vi susade eller mer skumpade fram på led i snöyran och ljuset från de andra skotrarna ledde vägen. En paus med varm blåbärssoppa vid elden och sedan upp på skotern och tillbaka igen. Läskigt, hisnande och superhäftigt på samma gång för en sådan som mig som egentligen är en liten fegis.

Faktum är att det var inte den enda utmaningen jag tog mig an denna resa, för tro det eller ej men jag tog faktiskt chansen att prova slalomskidor för första gången i hela mitt fyrtioett(ochetthalvt)åriga liv. Efter flera funderingar fram och tillbaka ska jag ärligt erkänna, för att till slut nästan ångra mig igen när jag väl stod i skidboden för att prova ut pjäxorna. Men vi gjorde det, jag och de andra nybörjarna. Vi stapplade oss fram som månfarare i våran hyrutrustning, tog oss upp i liften och kämpade för att inte halka ner baklänges igen väl däruppe. Vissa ramlade mer än andra, men vi fick trygg hjälp av våra skidinstruktörer som räddade oss från total utskrattning i backen. Man kan också råka hamna på rygg mellan benen på den snyggaste skidläraren,  men det var min kollega som tog den chansen inte jag... Sedan var vi minsann välförtjänta av lite afterski.

Allt var genomtänkt och väl arrangerat ner till minsta detalj med film och godispåsar till resan både dit och hem. Men av någon anledning var det betydligt tystare i bussen på hemresan och jag vet i alla fall minst en som somnade rätt snart med öppen mun och risk för dregel.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...