torsdag 28 juni 2012

Skräcken som sprider sig, skitskraj som sagt!

Jag älskar mordgåtor!
i bokform, teater, Tv-serier.. you name it. Gamla godingar som Agatha Christies Jane Marple eller Hercule Poirot, men även komissarie Adam Dalgliesh av PD James och för all del Mr. Barnaby i Midsomer fängslar mig och min iver att lösa historien innan den är slut. Ibland har jag fel och ibland har jag rätt. Spänningen slukar mig och jag ger mig helt in i handlingen fast besluten att grubbla ut vem som är förövaren. Jag vill helst undvika äkta vara såvida man inte skulle sadla om till mordutredare men är nog i så fall inte färdigutbildad förrän jag nått miss Marples ålder. Den här tisdagen är kvällen räddad när ett nytt avsnitt av Morden i Midsomer står på Annelies agenda likväl som på SVT1 klockan nio. Jag bunkrar upp med dillchipsen och sätter mig tillrätta i soffan. De andra försöker tidigt få ur mig vem jag tror mördaren är men jag yppar inget. Vill ju inte förstöra spänningen för någon eller mitt anseende om jag skulle ha fel.. Men kriminalkomissarie Barnaby är tyvärr inte sig lik i de här nya avsnitten och han verkar ha bytt fru sedan sist också. Längtar trots det redan till nästa tisdag.

Samma kväll sitter jag uppe sent men somnar före mannen. Så vaknar jag efter en stund och har antagligen inte en aning om varken tid eller rum. Yrvaket måste jag verkligen upp och kissa och lyckas halvsovande ta mig uppför trappan och till toaletten i hallen. Jag hinner undra varför det lyser i hallen och hinner också trött dra slutsatsen att vi antagligen bara glömde släcka innan sänggåeendet. Eftersom det var ljust behöver jag inte bry mig om att tända lampan inne på toaletten utan lämnar istället dörren på glänt. Innan annan är ju ändå uppe mitt i natten. Men så får jag hjärtat i halsgropen när ytterdörren plötsligt rycks upp och en gestalt i mörk jacka kliver in!! Det var ju för väl att jag satt på toaletten för jag höll bokstavligt på att skita på mig!! Sekunderna innan jag upptäcker att det bara var mannen var skräckfyllda. Det kan ju ha varit en mördare. Han hade förstås bara varit ute och kissat med hunden sista gången för natten. (förtydligar att det var hunden som kissade..inte mannen vad jag vet)

Härliga semester med blandat väder. En av böckerna jag fick av dottern i julklapp har väntat länge nog nu på att få tid att läsas. Den andra slukade jag direkt i mellandagarna. Hejdå en stund för nu är det dags att öppna pärmarna, nu ska jag lägga mig i min bästa solstol och försvinna in i bokens värld och in i Caroline Grahams hemska historia - En tragisk mans död. För titeln menar tyvärr inte att det är en mans tragiska död. Ytterligare ett mord begås i Midsomer och den handlar dessutom om ett teatersällskap och om en föreställning som slutar i det klassiska uttrycket ond bråd död. Det kan nog nästan inte bli bättre än så!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...