lördag 8 oktober 2011

Lite levande ljus lyser ljuvligt lugnande


Att få komma hem en fredagkväll efter en arbetsvecka och bara få rå om sin tonårsdotter känns fridfullt och mysigt. Mannen jobbar kväll och hinner inte komma i tid till kvällsmaten. Grabben är på disco "på gårn" med polaren som bor i huset mitt emot. Killfritt.


En enkel kvällsmat för henne och mig som går snabbt att få iordning men med fokus på detaljerna. Vi dukar fint på matsalsbordet i vardagsrummet och tänder levande ljus, på bordet, i ljusstakarna på väggen och på skänken som står på kortsidan av rummet. Det flammar harmoniskt från de små lågorna, höstens och mörkrets stora fördel. Bordet känns så stort när det bara är hon och jag. Vi sitter mitt emot varandra och pratar om veckan och allt möjligt och skrattar en hel del.

Valpen vill så klart vara med oss och försöker flera gånger att ta sig upp på skinnstolarna som vi numera tänker på att skjuta in ordentligt. Han har siktet på att ta sig vidare upp på bordet för att äta vår mat. Det får han inte för vi får inte äta hans..
Han är särskilt pockande på uppmärksamhet den här kvällen, full i hyss och rackartyg och friden uteblir en smula. Men ljusen lugnar och till slut finner sig valpen till ro med en tuggring på kofällen framför fönstret.

Det är inte så ofta Tv:n står på hemma hos oss men ikväll landar vi platt i soffan både tjejen och jag med norsk choklad och gröna druvor och får sedan sällskap av resten av familjen allteftersom de ämnar komma hem.







2 kommentarer:

  1. Kul att du hittade min blogg! Jag gillar verkligen din blogg, du har ett underbart sätt att skriva ner dina känslor och tankar.
    Läser och ser att ni skaffat hund, åh vad roligt. Vad är det för en ras?
    Ha en fortsatt skön helg.
    Kram Ann-Sofie.

    SvaraRadera
  2. Ja, jag är lite ny på det här men det är roligt med blogg eller hur!? :)
    Det bidde en Mittelspitz (tysk mellanspets) Rävlik i färgen. Fullt sjå med "bäbisen" men förstås samtidigt jättemycket skoj! Önskar er en underbar helg åxå!! Kram

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...