torsdag 29 september 2011

Strålande sol i säsongens slutskede, sista sommarsucken symptomen som sannerligen ska stanna i sinnet.

Sköna ljumma vindar och värmande sol från klarblå himmel. Sommaren är tillbaka på besök för att tränga undan höstluften nu och några dagar framöver (om man vågar tro på prognosen). Bäst att försöka ta in så mycket man kan och samla i en burk. Så att man kan skruva av locket och släppa ut en dos om man behöver sedan, längre fram när dagarna är så mycket kortare och ljuset knappt existerar. 

Jag är lite svag för burkar men någon solburk har jag inte än. Teburkar, pastaburkar, kakburkar oboyburkar..köper gärna ett extra paket knäckebröd för att få den där plåtburken på köpet.
Det är något magiskt med burkar. Det har jag tyckt ända sedan jag var liten och tittade på Martin Ljungs burksamling i det där gamla barnprogrammet "Frippes Skafferi". Barnprogram av modern produktion kan sällan eller nästan aldrig mäta sig med sådana klassiker och vi som är uppväxta då är djupt tacksamma för att detta har hjälpt till att forma oss till de vi är. Ja, det var bättre förr!
Men nu i slutet på september 2011 skiner solen några sista sommardagar och jag har börjat gagga på ålderns höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...