onsdag 14 september 2011

Filosoferar friskt framför fantastiskt fritt forsande fall

Dag 2

Lång frukost och slappa i soffan halva förmiddagen var en skön start på dagen som inte minst uppskattades av barnen. Regnet hängde i luften. Vi skulle nog inte få samma tur med vädret som igår. Hur som helst så lockade den friska höstluften ändå ut oss fram på dagen. Det känns ganska bortkastat att åka så rysligt många mil norrut för att sitta och fisa inne i stugan. Hur mysig den än må vara. Det är det kvällarna finns till för.

Regnkläder på och sedan åka en sväng längs Storsjön. Korsa Henan och vidare bortöver till Bergvallen. De gamla fäbodvallarna är ofta ganska gömda, och glömda. Men efter liten testpromenad åt fel håll först blev det andra försöket rätt.
Lilljycken blev så blöt och kall av regnet efter den turen att han darrade som ett asplöv långt efter.
Medan min privata gourmetkock i vildmarken lagade vår mat i ett vindskydd i närheten av Väster-Rotsjön värmde jag valpen i en fleecetröja. Ganska näpet och han gillade omsorgen i den stunden.

Om (jag säger om) man skulle råka köra ner sig halvägs i diket mitt ute i nowhere så finns det otroligt hjälpsamma ortsbor i Storsjötrakten om de har vägarna förbi just där du är. Inget att frukta i så fall!

Framåt eftermiddagen lättade regnet och östra Kvarnbäcken med Kvarnbäcksfallet blev nästa fantastiska upplevelse. Fallet är öronbedövande och utsikten över Storsjö hisnande. Dröjde kvar där i den höga luftfuktigheten vid det forsande vattnet och den pampiga omgivningen. Satte mig ner precis vid kanten under fallet och lät vattnet skvätta på mig. Mäktigt.

Grilla korv  i öppna spisen framåt kvällen och sen legalt spel och mys och levande ljus i stugan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...