tisdag 13 september 2011

Försöka fånga finurliga fjällemlar, femhundring fattigare

Dag 1

Skön nattsömn i stugan visade sig vara väl behövligt inför dagens strapatser.
Det av yr.no utlovade regnvädret hela veckan höll sig än så länge borta och vi passar på att ge oss ut i fjällvärlden. Efter en rejäl frukost, med ryggsäckar och stor upptäckariver började vi vår vandring uppför längs östra Kvarnbäcken. Vi har siktet inställt på Högrensvålen 1000 m.ö.h. Vid foten av fjället ligger Högrensvålsvallen som blir ett bra delmål för lunchpaus.

Men..skogen har förändrats och minnet är inte alltid så bra som man tror, därför blev turen en smula längre än planerat. En omväg på så där ett par timmar över tung myrmark kändes rätt bra i benen.
Att grabben fått extra ledigt från skolan började han i den stunden ångra. Han skulle dööööööö!
Men när en vadslagning blev ett spännande sätt att kanske tjäna extra pengar blev vandringen ganska rolig. Det var gott om lemlar i år. Snabba små rackare och jag trodde väl aldrig att grabben skulle klara av att fånga en sådan gynnare i kepsen. Han antog utmaningen och lyckades banne mig! 500 kronor fattigare...

Äntligen framme vid vårt delmål, och vi landade alla i högar i lä bakom stugorna. Fram med Trangia för lite proviant, hungriga magar behövde påfyllnad. En snabb diskussion följde om vi verkligen skulle orka ta oss upp på toppen. Vi var nästan alla eniga och den fjärde blev nerröstad. Självklart! Med ny kraft började vi gå brant uppför.

Storslagna vyer! Pampiga Härjedalsfjäll runtom oss. Hösten har hunnit längre här uppe och färgprakten på träden finns bara i dalen. Det är kargt och blåsigt på toppen och vädret kan växla i en handvändning.
Så också denna dag. Från ingenstans kom hastigt ett regnväder över oss, fast egentligen hade det lurat där bakom bergstoppen hela tiden. Snabbt på med regnjackor och kvickt skydda kamerautrustining undan vätan. Med piskande regn i ryggen klättrade vi neråt, tillbaka mot vallen och ner mot skogen igen.
Men lika snart sprack det upp igen. Regnbågen visade sina färger på mörk himmel och vi gick i riktning mot den som en vägvisare. Skatten vid regnbågens slut var det ingen av oss som orkade bry sig om, för nu var vi alla rejält trötta.

Ett ångande bad i karet under bar kvällshimmel, alldeles nere vid den forsande bäcken blev ett perfekt avslut på denna dag. Den stora kitteln med  vatten står en bit bort och brasan brinner för fullt under den. Röken puffar ut i mörkret och jag betraktar detta därifrån jag ligger nedsjunken i värmen med lite rött i ett saftglas. Frid.