fredag 16 september 2011

Bra bantning blir brutalt brant bitvis besvärande bergsbestigning bland barrträden, bevittnar björnens bajsspår bredvid blåbärsriset

Dag 4

Tillät oss idag att sova lite längre efter en uppsittarkväll med bus men kände när jag kom till liv att jag hade en ganska kraftig förkylning i kroppen. Typiskt. Drack en C-vitaminbrus och hoppas på snabbt kurerande.
Blåsigt och kallt väder idag med risk för regnskurar. Längtar mot Storådörren men den turen får vänta till imorgon eftersom man måste starta betydligt tidigare hemifrån. Istället åkte vi 5 km från stugan för att till att börja med följa Hällbäcken uppåt. Så läckert den rinner ner över stora hällar och platåer. Vildforsen på Gustavsviks äventyrsbad är ingenting mot detta. Grabben ville jättegärna åka men jag tvingades hindra honom.

Ett samtal till närmsta grannen och hans jaktlag kändes nödvändigt för att veta var de befinner sig i älgjakten. Ett skott på någon av oss vill man ju försöka undvika i möjligaste mån.
Vidare siktade vi på att ta oss upp på Gumpen,  880 m.ö.h. Brant stigning uppför i orörd vildmark och blandad barrskog. Ryktet om björnmarker får mig lite knäsvag men i mannens sällskap så känner jag mig åtminstone ganska trygg. Under vandringen blåser det upp och väl uppe på toppen stormar det för fullt. Äta lunch där var inte att tänka på utan fick vänta tills vi vände tillbaka ner i lä. Utsikten däremot var väl värt sitt pris. Såg ut över Dalsjön, Storsjön och hela fjällkedjan. Regnbågen visade sig igen och magiskt färgade hela intrycket. Siktade vår bil som stod parkerad längs vägen långt, långt där nere och vi höll den som riktmärke hela vandringen nerför. Väl tillbaka i stugan somnade jag som en litet barn i soffan efter en kopp varm oboy. Förkylningen gjorde sig påmind. Måtte jag känna mig bättre imorgon...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...