söndag 8 januari 2012

Hedrar herr Hellbergs härligt humoristiska historia, handlingen häpnadsväckande hållbar

Jag och alla mina kollegor fick varsin väldigt trevlig julklapp till jul av vår företagsledning. Vissa öppnade det direkt på kontoret men jag hoppades att de inte skulle tala för högt om vad det var och lade det istället fint under granen hemma att invänta julaftons morgon. Först då fick jag lov att öppna, och presentkortet på bokhandeln gladde mej mycket! Jag har som bekant äntligen öppnat ögonen för läsning igen och unnar mej stunder i lugn och ro med goda böckers sällskap.

När vi så ändå hade ärenden till staden inför nyårshelgen passade jag på att slinka in i butiken med massa böcker och för mitt presentkort köpa den där senaste Wall-deckaren av Björn Hellberg som jag sneglat på ett tag. Jag har beundrat Helleberg i "På spåret" för sin underbara framtoning och dolda charm, men faktiskt tyvärr aldrig kommit till skott att läsa något endaste av hans verk. Förrän nu..och han gjorde mej inte ett dugg besviken. Kan nog till och med bli tal om att börja beta av hela hans samling.


Sankte Per är ganska lättläst upplagd med korta kapitel och jag slukar den på ett par eftermiddagar, när mannen jobbar och båda barnen är hos vänner. Med hundens haka vilandes på min ena axel (han ligger bakom mej uppe på soffans ryggstöd) och i ljuset av de sista dagarnas julgransbelysning.

Hellberg kan konsten att behärska svenskan och precis som jag uppfattat hans personlighet så dyker hans sinne för skämt upp på samma sätt i boken, underfundigt och med glimt. Hänger man inte med har man inte fattat att han flikat in ett stänk humor. Skön blandning däremellan av spännande mordutredning snyggt sammanflätad till en riktig tvättäkta deckarhistoria!

Köp den jag har en själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...