söndag 12 februari 2012

Färna - fantastiskt fridfull förstklassig förnöjelse, fingerfärdigt främmande finländskt fruntimmer fanns i fastigheten

Ibland ska man ha tur!

Det hade jag den där gången på slottet. Tre små söta burkar stod uppställda med tre olika goda sorters te och frågan gällde vilken som hade vilkens smak bara genom att doppa näsan och lukta på dem. Jag gissade rätt och det var duktigt av mig, och jag skulle komma att bli belönad för min insats dessutom. För sedan kom mailet där det stod att jag var en av vinnarna!
Ett presentkort på Färna herrgård och spa! Jag som aldrig vinner något blev extra glad. Lyxigt att få unna sig något sådant.

Men så har månaderna gåttt och det är inte lätt att få till en bra ledig tid att komma loss på. Det är den jäktiga vardagen och alla måsten som sätter käppar i hjulet för avkopplingen. Som alltid.
Jag hittade presentkortet i den röriga kökslådan och insåg att nu måste den ju faktiskt nyttjas annars var vinsten bortkastad. Sagt och gjort, ingen tid att spilla!
Bara dryga timmens körning hemifrån ligger Färna herrgård.


Klev ur bilen förväntansfulla och vandrade i lite mer snö än hemma upp till herrgården för att få veta var vi skulle bo. I salongen stod afternoon tea uppdukat med nybakta scones, marmelader i olika smaker, pajer, chokladtårtor, småkakor, frukt och så förstås en uppsjö av tesorter. Det började riktigt, riktigt gott.

Spa-avdelningen låg i en separat byggnad och dit skulle vi härnäst. En massage till lugna toner med avslappnande oljor kändes helt okej. Men jag tror att den finländskan som masserade mig måste ha fått valt musiken den dagen för när jag lyssnade noggrannare hörde jag att de sjöng på finska och fick svårt att hålla mej för skratt. Det tog liksom bort effekten av avslappningen en smula. Men jag kom över det..

För sedan stod "bara vara" på schemat resten av eftermiddagen. Iklädd badkläder, tofflor och Färnas badrock relaxade vi i rottingfåtöljer, badade i den underbart varma poolen, bastade och åt frukt i avkopplande miljö. Att släppa alla måsten och alla stressande tankar är inte så lätt, men med hjälp av omgivningen så gick det. Låta tiden gå utan krav, flyta runt i vattnet och andas djupt. Mjuk i hela kroppen och själen.

Tack för god mat och dryck och underbar avkoppling!

1 kommentar:

  1. Det låter helt fantastiskt skönt att få bli ompysslad så där. Att dessutom bli det i en så fin miljö verkar trevligt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...